Mazanec podle Romana Vaňka


Velikonoce bez mazance by prostě nebyly velikonoce. Tento mazanec je tak výtečný, že doporučuji dělat rovnou z dvojité dávky, protože jeden je rozhodně málo. 

Suroviny: 


230 g hladké mouky
100 g polohrubé mouky
1/2 kostky droždí
115 ml vlažného mléka
60 g cukru
1 sáček vanilkového cukru (dala jsem 20 g domácího)
70 g změklého másla
4 g soli
1/2 lžičky citronové kůry
1 vejce
35 g rozinek
35 g sekaných mandlí
1 vejce a mandle plátky na dokončení

Postup: 


Těsto zaděláme tzv. na omládek. Omládek je takový lepší kvásek, který se používá na těžká těsta, jako jsou vánočka, mazanec apod. V míse smícháme obě mouky a uděláme v nich důlek. Do důlku dáme cca 2/3 vlažného mléka (pokud jste ho právě vyndali z lednice, klidně ho chvilinku ohřejte v mikrovlnce) a rozdrobíme droždí. Ze stran opatrně vmícháme po troškách mouku dokud nevznikne hustší těstíčko asi jako na lívance. Posypeme troškou mouky a necháme 30 minut vzejít. Já jsem mísu přikryla utěrkou, aby tam kvasnice měly pěkně teplíčko.  Přidáme ostatní suroviny na těsto - oba cukry, máslo, sůl, citr. kůru, vejce a zbytek mléka a vypracujeme těsto. Já jsem tento úkol přenechala robotovi a když se těsto moc lepilo ke krajům dosypávala jsem ještě trošku mouky. Kdo bude dělat těsto v ruce možná bude naopak muset přidat trochu mléka. Nakonec vmícháme mandle a rozinky. Hotové těsto vyndáme z mísy a necháme na vále odpočinout cca 30 minut.
Takto připravené těsto vypracujeme do bochánku a dáme na plech vyložený pečícím papírem kynout minimálně 1 hodinu na teplém místě.  Jak píše pan Vaněk: "Správně nakynutý mazanec poznáme tak, že se těsto po lehkém stlačení prstem stále vrací zpět." - a tato rada opravdu funguje, takže mazanci dejte potřebný čas. On se vám odmění tím, že nepraskne a bude krásně vláčný. Vykynutý mazanec pomašlujeme rozšlehaným vajíčkem a posypeme plátky mandlí. Nakonec nařízneme na povrchu do kříže. Pečeme cca 40 až 50 minut na 160°C.









Zdroj: Vaněk Roman: Poklady klasické české kuchyně aneb jak to ta babička tenkrát vařila

Peču mazance už roky a většinou bojuji s tím, že mi na povrchu při pečení prasknou. Ale to bude tím, že já lenoch používám na zadělávání těsta domácí pekárnu. Proto jsem to letos vzala poctivě a udělala těsto klasicky. A ta práce rozhodně stála za to. Mazanec byl neskutečně vláčný a druhý den po odležení ještě lepší než ten první. Jen je škoda, že na druhý den zbyl pouze malý kousek :-)