Mazlavé houbové risotto Jamie Olivera





Suroviny:


1 velká bílá cibule
1 řapík celeru
2 snítky čerstvého rozmarýnu
15 g sušených lesních hub
300 g rýže na risotto (použila jsem basmati, protože mi kulatá rýže došla)
1/2 sklenice (tzn. 1 dcl) bílého vína
1 kostka bio zeleninového bujónu (nebo samozřejmě můžete použít domácí zeleninový vývar)
500 g různých hub dle chuti (žampiony, hlíva ústřičná, houby shiitake, apod.)
1 stroužek česneku
malý svazek čerstvého tymiánu (neměla jsem, použila jsem sušený)
větší kousek másla
40 g rozmarýnu
1/2 citronu
čerstvá petrželka

Postup:


Oloupeme a rozkrojíme cibuli a spolu s řapíkem celeru a sušenými houbami ji v robotu na jemno rozmixujeme. Tuto směs vložíme na pánev s olivovým olejem a necháme krátce osmažit. Lístky rozmarýnu trháme od stonku, nasekáme je a spolu s rýží vsypeme do pánve. Minutu promícháváme a poté přidáme 1/2 skleničky bílého vína a rozdrobený bujón. Opět promícháme a necháme víno odpařit. Poté přidáme hrnek horké vody/vývaru a promícháme. Rýži nyní musíme udržovat neustále horkou a jakmile se tekutina odpaří musíme přidat další. Ta musí být vždy horká, aby se rýže neochladila. Tekutinu přidáváme často a po troškách. Na toto množství rýže by jsme měli využít cca 1 litr vody. Vždy také rýži důkladně promícháme. Tímto postupem získáme mazlavé italské risotto.
Zatímco hlídáme rýži připravíme také houby. Omyjeme je, pokud je potřeba tak i oloupeme a nakrájíme na na tlustší plátky. Menší polovinu hub přidáme vařit k rýži - já jsem je napřed mírně osmahla na pánvi, ale v postupu J. Olivera tento krok není. Větší polovinu hub nasypeme do další pánve, přidáme lžičku olivového oleje, rozdrcený, ale neloupaný stroužek česneku, sůl a pepř. Dále přidáme část nasekaných lístků tymiánu, zbytek dáme do risotta. Rozehřejeme troubu na 200° C a pánev s houbami do ní vložíme, ideálně pod gril, nebo na horkovzduch.
Nezapomínáme na risotto, do kterého stále přidáváme horkou vodu a případně ochutnáváme zda již není rýže měkká. Risotto by mělo vypadat jako kaše. Nakonec do rýže vmícháme plátek másla, strouhaný parmazán a pokud se nám nezdá dost mazlavé, tak i trochu vody a necháme stát pod poklicí, aby měli přidané ingredience čas se spojit.
Houby v troubě by měli získat zlatavý nádech a křupat.
Risotto servírujeme v posypané sekanou petrželkou, přičemž pečené houby necháme samostatně a každý si je do risotta můžeme přidat podle chuti. Stejně tak strouhaný parmazán servírujeme v mističce zvlášť. Ideálně jídlo doplníme bílým vínem, které jsme použili i při vaření.










Zdroj: Oliver Jamie: 30 minut v kuchyni

Udělat italské rizoto (slovo risotto jsou v receptu používala s ohledem na jeho použití v originální verzi receptu ze které vycházím) pro mě není nic neobvyklého. Vždy jsem si ale lámala hlavu, jak přidat patřičně houby, aby se dokonale spojily s chutí rýže. Tento recept jsem si vybrala právě kvůli rozmixování sušených hub na jemno. A stalo se. Houby jsou skutečnou součástí pokrmu.